Pomijając fakt, że są one nieco nieestetyczne, relingi dachowe w samochodach są potrzebne ze względów praktycznych. Właśnie dlatego tam są: aby dodać funkcjonalności. Są one stosunkowo nowym projektem, a po raz pierwszy pojawiły się w latach 50 XX wieku. Dziś są one najczęściej spotykane w samochodach wszystkich rodzajów. Wygląd jest charakterystyczny, bardziej surowy i jednakowy dla wszystkich typów pojazdów.

Relingi dachowe dla samochodów zazwyczaj składają się z dwóch szyn i osprzętu mocującego. Same szyny są przymocowane do dachu samochodu, a osprzęt mocujący jest przykręcony do elementu nośnego, zazwyczaj do dolnej krawędzi panelu wahacza samochodu. Niektóre relingi dachowe dla samochodów nie są w rzeczywistości relingami, ale częścią struktury nadwozia samochodu. Relingi są po prostu funkcjonalnym przedłużeniem dachu, która biegnie wzdłuż górnej części samochodu.

Relingi poziomie zazwyczaj są węższe, natomiast relingi montowane pionowo są dłuższe. Niektóre relingi dachowe dla samochodów nie są na stałe przymocowane do konstrukcji nadwozia pojazdu. Są one nazywane szynami chowanymi i składają się z szyny wewnętrznej, szyny zewnętrznej i zatrzasku. Aby użyć wysuwanego relingu dachowego, należy pociągnąć za zatrzask, który uwalnia reling zewnętrzny. Szyna zewnętrzna jest utrzymywana na miejscu przez mocowanie, które nasuwa się na szynę zewnętrzną. Zewnętrzna szyna jest napięta sprężyną, więc gdy popchniesz wewnętrzną szynę do tyłu, zatrzaskuje się ona na swoim miejscu. Kiedy zewnętrzna szyna jest już na swoim miejscu, wystarczy nacisnąć zatrzask, aby zablokować zewnętrzną szynę.

Relingi dachowe to podwyższone mocowanie służące do przewożenia ładunku. Są specjalnie zaprojektowane do przewożenia nieporęcznych przedmiotów lub sprzętu sportowego. Mogą być na stałe przymocowane do dachu lub do relingów pojazdu.